[Abe.kth.se_sakraplatseruserlist] Suggestions? help with a local but commom problem

info at sakraplatser.abe.kth.se info at sakraplatser.abe.kth.se
Fre Jan 24 13:05:14 CET 2020

Dear all
I am wondering if I can count on your knowledge and experience to give suggestions to a colleague who is responsible for safety issues in a small town in Sweden (Lysekil). They are having problems in one of the central parks of the community where people (drug and alcohol addicts) are misusing an outdoor stage as well the surrounding areas (as toilets). He is going to do a site inspection next week, so it would be great if you have suggestions. I pasted below a free-translation from Google from Joakim.

Answers in English and Swedish are welcome !
Best Vania, Säkraplatser samordnare/Safeplaces network

I turn to you to get some tips and inspiration for dealing with a local problem that I imagine is found in many Swedish communities. Lysekil's city park has an outdoor stage with a roof. The stage is called the Park Snail. To the rear of the outdoor scene are public toilets. There, we have for several years had problems with abusers (both drugs and alcohol) staying and contributing to insecurity. They sit on the stage floor under the roof and use the public toilets. When the toilets are locked for various reasons, the needs are met in direct connection to the outdoor scene. This problem is not linked to any specific day or time of day. One contributing reason may be that Systembolaget is located about 30 meters from the outdoor scene. Since last summer we have a renovated and very popular play park in Lysekil city park. As more people move around the new playground, the local problem at the outdoor scene has become more aware.

On Wednesday, we will conduct an on-site inspection and do as best we can in establishing a causal analysis. My hope is to be able to reduce the problem with reasonably simple and clever solutions. As a way to get inspiration and ideas and broaden my thoughts, I turn to you to hear if you know of good solutions from other parts of Sweden or tips about who or whom I should contact and ask more.

From: Joakim Hagetoft <Joakim.Hagetoft at lysekil.se<mailto:Joakim.Hagetoft at lysekil.se>>
Subject: Tips och inspiration till lokalt problem

Hej Vania och Camilla!
Jag vänder mig till er för att få lite tips och inspiration till hanterandet av ett lokalt problem som jag inbillar mig finns i många svenska samhällen. I Lysekils stadspark finns en utomhusscen med tak. Scenen kallas för Parksnäckan. På baksidan av utomhusscenen finns offentliga toaletter. Där har vi sedan flera år problem med att missbrukare (både narkotika och alkohol) uppehåller sig och bidrar till otrygghet. De sitter på scengolvet under tak och nyttjar de offentliga toaletterna. När toaletterna av olika anledningar är låsta så uträttas behoven i direkt anslutning till utomhusscenen. Detta problem är inte kopplat till någon specifik dag eller tid på dygnet. En bidragande orsak kan vara att Systembolaget ligger ca 30 meter från utomsscenen. Sedan förra sommaren har vi en renoverad och mycket omtyckt lekpark i Lysekils stadspark. Eftersom fler rör sig kring den nya lekparken så har det lokala problemet vid utomhusscenen blivit mer uppmärksammat.

På onsdag ska vi göra en tillsyn på platsen och göra så gott vi kan i upprättandet av en orsaksanalys. Min förhoppning är att med någorlunda enkla och fiffiga lösningar kunna minska problematiken. Som ett sätt att få inspiration och idéer och vidga tankarna så vänder jag mig till er för att höra om ni känner till bra lösningar från andra delar av Sverige eller tips om vilka eller vem jag ska kontakta och fråga mer.

Tack för hjälpen på förhand!

[cid:image002.jpg at 01D5D27B.5B296EB0]
Bilden ovan visar utomhusscenen Parksnäckan ovanifrån.

[cid:image005.jpg at 01D5D27B.5B296EB0]
Bilden ovan visar utomhusscenen framifrån. Det är direkt på scengolvet som otrygghetsskapande personerna brukar uppehålla sig.

Tacksam för alla tips eller kontaktförslag som ni kan komma på, stort som litet. Tack på förhand!

Med vänlig hälsning

Joakim Hagetoft
Säkerhetsstrateg, avdelningen för verksamhetsstöd, kommunstyrelseförvaltningen

Tel. 0523-61 31 12 |  joakim.hagetoft at lysekil.se<mailto:joakim.hagetoft at lysekil.se>  |  Lysekils kommun, 453 80 Lysekil

[Lysekil_vapen_epostsignatur]

Kungsgatan 44, 453 80 Lysekil

Tänk på miljön innan du skriver ut

Din integritet är viktig för oss och vi är noggranna med att bara hantera de personuppgifter vi behöver för att kunna fullgöra våra skyldigheter gentemot dig, eller den tjänsten berör. Om du vill veta mer om hur vi behandlar personuppgifter, vänligen besök kommunens hemsida på:
Så här hanterar Lysekils kommun dina personuppgifter<https://lysekil.se/kommun-och-politik/kommunfakta/sa-har-hanterar-lysekils-kommun-dina-personuppgifter.html>